Statut

Załącznik do uchwały Nr 13/14
Sejmiku Województwa Mazowieckiego
z dnia 10 lutego 2014 r.

Statut

Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce

ROZDZIAŁ I

Nazwa, siedziba, teren działania

§ 1.

Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce, zwane dalej „Muzeum”, działa w szczególności na podstawie:

  1. ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2012 r., poz. 987);
  2. ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności  kulturalnej (Dz. U.
    z 2012 r., poz. 406);
  3. zarządzenia Nr 92/75 Wojewody Ostrołęckiego z dnia 31 grudnia 1975 r. w sprawie utworzenia Muzeum Okręgowego w Ostrołęce i nadania mu Statutu;
  4. niniejszego Statutu.

§ 2.

Muzeum jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego pod numerem 11/99.

§ 3.

Siedzibą Muzeum jest Ostrołęka, a terenem jego działania Rzeczypospolita Polska i zagranica.

§ 4.

  1. Organizatorem Muzeum jest Samorząd Województwa Mazowieckiego.
  2. Muzeum posiada osobowość prawną.
  3. Bezpośredni nadzór nad Muzeum sprawuje Zarząd Województwa Mazowieckiego.
  4. Ogólny nadzór nad Muzeum sprawuje minister właściwy ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

ROZDZIAŁ Il

Zakres działania

§ 5.

  1. Muzeum gromadzi, przechowuje, konserwuje, opracowuje, udostępnia dobra kultury narodowej
    w szczególności w zakresie:
  2. archeologii – ceramiki, militariów, biżuterii, rzemiosła, myślistwa, zbieractwa;
  3. etnografii – rzeźby, malarstwa, stroju, ceramiki, plecionkarstwa, kowalstwa, plastyki, obrzędowości, gospodarki, rzemiosła, obiektów architektury;
  4. historii Ostrołęki i regionu kurpiowskiego – fotografii, kartografii, archiwaliów, pocztówek, militariów, grafiki, numizmatyki;
  5. sztuki dwudziestolecia międzywojennego oraz artystów związanych z regionem, a także malarstwa związanego z wydarzeniami historycznymi regionu;
  6. innych obiektów i materiałów dokumentacyjnych z zakresu dyscyplin prezentowanych w Muzeum.
  7. Muzeum informuje o treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnia historię i kulturę regionu, kształtuje wrażliwość poznawczą i estetyczną, prowadzi działalność naukową, edukacyjną, umożliwia kontakt ze zbiorami w celach naukowych.

§ 6.

Muzeum realizuje zadania, o których mowa w § 5, w szczególności przez:

  1. gromadzenie muzealiów w zakresie określonym niniejszym Statutem;
  2. inwentaryzowanie, katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów,
  3. przechowywanie zbiorów w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  4. zabezpieczanie i konserwację posiadanych zbiorów, w tym nieruchomych obiektów kultury materialnej;
  5. opracowywanie i organizowanie ekspozycji stałych oraz wystaw czasowych;
  6. organizowanie badań i ekspedycji naukowych;
  7. prowadzenie działalności edukacyjnej;
  8. inicjowanie, wspieranie i prowadzenie projektów związanych z zakresem działalności Muzeum;
  9. organizowanie lub współorganizowanie spotkań, zjazdów, konferencji związanych z zakresem działalności Muzeum;
  10. przygotowywanie, publikowanie i upowszechnianie opracowań z zakresu działalności Muzeum;
  11. zapewnienie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zasobów.

§ 7.

W skład Muzeum wchodzi oddział – Zagroda Kurpiowska w Kadzidle.

§ 8.

W realizacji zadań statutowych Muzeum może współpracować z polskimi i zagranicznymi muzeami, administracją rządową i samorządową, organizacjami pozarządowymi, instytucjami oświaty i kultury, mediami, a także innymi osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi.

ROZDZIAŁ III

Organy zarządzające i doradcze oraz sposób ich powoływania

§ 9.

  1. Organem Zarządzającym Muzeum jest Dyrektor Muzeum, zwany dalej „Dyrektorem”.
  2. Dyrektor zarządza Muzeum i reprezentuje je na zewnątrz.
  3. Dyrektor jest powoływany i odwoływany przez Zarząd Województwa Mazowieckiego w trybie przewidzianym ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

§ 10.

  1. Dyrektor organizuje pracę Muzeum i odpowiada za całokształt jego działalności.
  2. Do zakresu zadań Dyrektora należy w szczególności:
  3. kierowanie sprawami związanymi z działalnością statutową i administracyjną  Muzeum;
  4. podejmowanie działań w sferze organizacyjnej i merytorycznej, zapewniających funkcjonowanie Muzeum na najwyższym poziomie;
  5. sprawowanie nadzoru nad prawidłowym zabezpieczeniem i ochroną mienia Muzeum;
  6. sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny finansowej;
  7. wydawanie zarządzeń, regulaminów i innych aktów wewnętrznych Muzeum;
  8. wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Muzeum oraz wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy;
  9. przedstawianie Zarządowi Województwa Mazowieckiego oraz właściwym instytucjom planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków inwestycyjnych.

§ 11.

Dyrektor zarządza Muzeum przy pomocy Wicedyrektora powoływanego i odwoływanego przez niego, za zgodą Zarządu Województwa Mazowieckiego.

§ 12.

  1. Przy Muzeum działa Rada Muzeum, której członków powołuje Zarząd Województwa Mazowieckiego.
  2. Tryb powoływania Rady Muzeum, czas trwania jej kadencji, a także zakres jej działalności określa ustawa
    z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach.
  3. Rada Muzeum liczy 9 członków.
  4. Szczegółowy tryb pracy Rady Muzeum określa uchwalony przez nią regulamin.

§ 13.

  1. Dyrektor może tworzyć z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej połowy zatrudnionych w Muzeum muzealników – kolegia doradcze.
  2. Kolegia mogą mieć charakter stały – wówczas kadencja jego członków trwa dwa lata, lub może być   utworzone do realizacji konkretnego zadania – wówczas okres jego działania wyznacza termin wykonania zadania.
  3. W skład kolegium mogą wchodzić pracownicy Muzeum posiadający doświadczenie oraz  osoby spoza Muzeum, w liczbie określonej przez dyrektora w akcie o utworzeniu  kolegium.
  4. Liczba członków kolegium nie może przekroczyć 8 osób.
  5. Kolegium wybiera spośród swoich członków przewodniczącego, zastępcę  przewodniczącego, a także
    w miarę potrzeby sekretarza kolegium.
  6. Posiedzenia Kolegiów zwoływane są przez przewodniczącego z własnej inicjatywy, z inicjatywy połowy składu członków kolegium lub na wniosek Dyrektora Muzeum.
  7. Kolegia wyrażają opinie w kwestiach stanowiących przedmiot ich działania.
  8. Opinie są przyjmowane zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy członków kolegium w głosowaniu jawnym.
  9. Posiedzenia kolegium odbywają się w obecności Dyrektora Muzeum lub wskazanej przez niego osoby.

§ 14.

Dyrektor, w drodze zarządzenia, po zasięgnięciu opinii Zarządu Województwa Mazowieckiego oraz opinii działających w Muzeum organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców, nadaje Muzeum regulamin organizacyjny, określając w nim w szczególności: strukturę organizacyjną Muzeum, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Muzeum, zadania kierujących  komórkami organizacyjnymi Muzeum, zakres uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej Muzeum, zasady zastępowania osoby kierującej Muzeum w czasie
jej nieobecności, a także zasady obiegu dokumentów i podpisywania pism w Muzeum.

§ 15.

  1. Zarząd Województwa Mazowieckiego może powierzyć zarządzanie Muzeum Zarządcy, w trybie przewidzianym ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Do wyboru Zarządcy stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, 984 i 1047).
  2. W przypadku powierzenia zarządzania Muzeum Zarządcy, wykonuje on odpowiednio uprawnienia
    i czynności  przewidziane dla Dyrektora, o których mowa w § 9 ust. 2, § 10, § 13 ust. 1, 6 i 9, § 14, § 16 ust. 2 i 5 i § 18 ust. 1 Statutu.

ROZDZIAŁ IV

Źródła finansowania

§ 16.

  1. Muzeum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z dnia 25 października
    1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
  2. Podstawą gospodarki finansowej Muzeum jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji przyznanej przez Samorząd Województwa Mazowieckiego. Plan finansowy sporządzany jest zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r.
    poz. 885 i 938)
  3. Działalność Muzeum finansowana jest w szczególności z :
  4. dotacji podmiotowych i celowych z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego lub budżetu państwa;
  5. wpływów z realizacji zadań, o których mowa w § 5 Statutu;
  6. wpływów ze sprzedaży składników majątku ruchomego;
  7. wpływów z najmu i dzierżawy składników majątkowych;
  8. środków otrzymanych od osób fizycznych i prawnych oraz z innych zewnętrznych   źródeł;
  9. wpływów z prowadzonej przez Muzeum działalności dodatkowej, o której mowa w § 20 Statutu.
  10. Samorząd Województwa Mazowieckiego przekazuje Muzeum środki finansowe w  formie dotacji:
  11. podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych,
    w tym na utrzymanie i remonty obiektów;
  12. celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
  13. celowej na realizację wskazanych zadań i programów.
  • Dyrektor jest zobowiązany do poszukiwania zewnętrznych źródeł finansowania,
    o których mowa w ust. 3 pkt 5.

§ 17.

Zaciągnięcie przez Muzeum kredytu lub pożyczki wymaga uzyskania zgody Zarządu Województwa Mazowieckiego.

§ 18.

  1. Oświadczenia woli w imieniu Muzeum składa Dyrektor lub osoby przez niego upoważnione.
  2. Główny Księgowy lub osoba przez niego upoważniona, składa podpis na dokumencie dotyczącym czynności prawnej, z której wynika zobowiązanie finansowe.

§ 19.

Organem zatwierdzającym sprawozdania finansowe, w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 i 613) jest Zarząd Województwa Mazowieckiego.

§ 20.

  1. Muzeum może prowadzić, jako dodatkową, działalność inną niż działalność kulturalna, w zakresie zbieżnym z jego zadaniami statutowymi, polegającą na:
  2. sprzedaży pamiątek, publikacji oraz innych wydawnictw;
  3. organizowaniu imprez kulturalnych;
  4. działalności instruktażowo-metodycznej;
  5. prowadzeniu na terenie Muzeum małej gastronomi;
  6. wynajmie pomieszczeń.
  7. Środki finansowe uzyskane z działalności, o której mowa w ust. 1, wykorzystywane są wyłącznie na realizację zadań statutowych Muzeum.

ROZDZIAŁ V

Przepisy końcowe

§ 21.

Połączenia, podziału lub likwidacji Muzeum może dokonać Sejmik Województwa Mazowieckiego na warunkach
i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.

§ 22.

Zmiany w Statucie mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania.